Interiörmålningar för Barley’s nya restaurang vid Skanstorget i Göteborg

Det var både med nyfikenhet och stor förväntan jag antog mig till att måla Barley’s nya restaurang vid Skanstorget i Göteborg.

I samband med att jag målade förra uppdraget för Barley’s så diskuterade vi även att de skulle öppna en ny restaurang inom kort. Naturligtvis accepterade jag uppdraget när frågan om att interiörmåla denna inom en snar framtid. Det som skilde sig denna gång från tidigare uppdrag var att det fanns ett designföretag med i spelet i processen. Det visade sig att Inga mindre än Ready Steady Design hade vart med och tagit fram konceptet för den nya restaurangen och baserat på skisserna såg det väldigt spännande ut.

Efter en del diskussioner fram och tillbaka stod det sedan klart at det skulle målas en restaurangdel för ätande gäster. En Hall med sittplatser nära baren plus baren i sig. Sist men inte minst en toalettdel. Detta innebar även att jag fick dela upp arbetet i etapper vilket krävde en del planering med både inköp och tillgång till arbetsplatsen. Ett trevligt inslag var att jag delade platsen med flertalet olika hantverkare och entreprenadfirmor som gjorde sitt för att färdigställa restaurangen.

Konceptet i stora drag var att ha ”street” känsla med graffiti och tags som en del av designen, Jag började med att måla baren då hantverkarna fortfarande jobbade i stor del av restaurangens delar. Baren fick även vara en avdelare av det färgschema som lokalen skulle ha i rosa och blåturkos.

Sedan var det dags att ta sig an den största delen, nämligen ett av de rummen där gästerna kommer sitta och äta. En blandning av tags graffiti och throw-ups med en gemensam toning över väggarna. En rolig del var att rummet även hade en valvdörr som jag valde att måla in i svart vilket gav en lite mer hårdare känsla. Utmaningen här var att måla över vinklar och vrår utan att det skulle så skevt ut. Men efter jag var klar blev jag nöjd med resultatet och förväntansfull hur det skulle se ut med gäster.

Sedan fick även toaletterna fick sig en liten uppdatering med rosa inslag i tak och återkommande konceptmålning på väggarna. Här var det både trångt och svårt att komma åt att måla med stege inne i en toalett. Men efter en dag av klättrande och en mängd spraydamm i ansiktet var det sedan dags för den sista delen.

Nu var det dags att måla en annan typ av design och då även med pensel. Här var temat mer inriktat på gammal industriell design där texten Barley´s skulle se ut som en gammal vägg med slitage. På ett sätt är det skönt att måla med pesel för man har mer kontroll över allt man målar, men nackdelen är att det tar tid och mer koncentration. Jag blev ändå nöjd med med resultatet och tyckte jag fick till känslan rätt så bra .

Detta var en av det mer utmanande och annorlunda projekten jag gjort på ett tag. Men som jag nämnt tiidgare så är det alltid kul med utmaningar så hoppas det blir fler restauranger i framtiden. Tusen tack till ”Ash” och Barley´s för förtroendet!

Besök gärna restaurangen Barley´s Food FactorySkanstorget 4 i Göteborg.

/Cabelone