Mera muraler i Majorna
Återigen har jag hjälpt Familjebostäder att dekorera i Majorna. Denna gång jalusierna för det kiosker och butiker i anslutning till Kungsladugårdsgatan vid Mariaplan.
Att jalusier ofta får agera staffli för graffitiutövare vet man nog sen gammalt och det är nog inget som går att undvika hur mycket man än skulle vilja. däremot ville Familjebostäder att man kan försöka göra lite motiv istället för alla de signaturer och mindre planerade konstverk som nu var där.
Som vanligt ville man knyta sammanmotivet till områdesnamnet som denna gång var ”Harsyran” så det var lite mindre estetik att arbeta med ur skönhetsperspektiv. En annan aspekt som jag tog i åtanke var faktumet att en avliden målare satt sin signatur på en av jalusierna till Thai Kusin. Att måla över det kändes inte hundra så jag ville istället bevara den signaturen och på så sätt föreviga personen genom respekt.

Ett annat litet problem var det att jag inte hade så mycket tid på mig, jalusierna är bara nerdragna och tillgängliga på natten så det blev att jag fick sätta igång klockan fem på morgonen för att hinna måla så mycket som möjligt innan de öppnade butikerna. Men nu under sommartid var det näst intill dagsljus så det gick utan större problem.
Själva processen i sig var inga större bekymmer utan körde bara på och improviserade mönster och motiv vidare. När första ägaren kom sken han upp som en sol och bjöd på lite läsk som tack för hjälpen. Såna små saker är otroligt uppskattade när man gått upp klockan fyra på natten för att måla haha.





Återigen vill jag tacka familjebostäder för förtroendet och ser fram emot flera projekt ihop. All heder till EDIT´s familj och vänner och hoppas gesten uppskattades. Tack till Thai Kusin och Tobakslandet som lät mig måla om deras jalusier.
En sak jag vill tipsa om är att på min hemsida kan man nu se en karta över mina offentliga verk. Det är bara att scrolla längst ner på startsidan så kan man få en överskådlig blick på de verk man själv kan besöka om man vill. LÄNK
Till nästa gång!
/Cabelone


